Blog

Náklady spojené s poskytovaním detektívnych služieb

V každej podnikateľskej činnosti vrátane detektívnych služieb sa vyskytujú podnikatelia, ktorí chcú zo svojich zákazníkov "vyžmýkať" čo najviac peňazí a niekedy až neoprávnene. Je to prirodzený proces každej podnikateľskej činnosti. Je už len na zákazníkovi či sa takémuto procesu podvolí.

Článok som napísal na základe svojich dlhoročných skúseností s inými detektívnymi službami a ich zákazníkmi. Často sa mi totiž stávalo keď zákazník prešiel ku mne od konkurencie, že prichádzali spolu s týmito zákazníkmi aj informácie o tom ako ich predošlá detektívna služba oklamala prípadne ako si neoprávnene pripočítala ďalšie výdavky na preplatenie. V článku rozoberiem nielen legislatívne náležitosti týchto nákladov spojených s poskytovaním detektívnych služieb ale aj reálne náklady spojené s poskytovaním detektívnych služieb.

Každý detektív, ktorí na základe zmluvy o poskytnutí detektívnych služieb vykonal detektívne služby, musí pre zákazníka vyhotoviť záverečnú správu o poskytnutí detektívnych služieb  podľa  § 60 zákona č. 473/2005 o poskytovaní služieb v oblasti súkromnej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o súkromnej bezpečnosti). Záverečná správa o poskytnutí detektívnych služieb musí obsahovať:

  1. identifikačné údaje účastníkov zmluvy o poskytovaní detektívnej služby a dátum jej uzavretia,

  2. predmet zmluvy o poskytovaní detektívnej služby,

  3. čas a skutočný priebeh poskytovania detektívnej služby,

  4. výsledok poskytovania detektívnej služby a jeho porovnanie s dohodnutým predmetom zmluvy o poskytovaní detektívnej služby,

  5. náklady a výška odplaty za poskytnutie detektívnej služby.

V uvedenom prípade sa budem venovať poslednému piatemu bodu záverečnej správy o poskytnutí detektívnych služieb. V tomto poslednom piatom bode je podľa zákona detektív povinný rozpísať svoje náklady spojené s poskytovaním detektívnych služieb. Zákon však rieši len rozpísanie týchto nákladov a nerieši ich preukázanie či dokladovanie účtovnými podkladmi. Zákazník tak má informáciu len o tom čo si detektív nárokuje na preplatenie bez toho aby to mal detektív pre zákazníka zdokladované. Z hľadiska transparentnosti si vyžiadajte od detektíva účtovné podklady, ktoré sa pripočítavajú k dohodnutej sume. Ak je detektív seriózny tak mu to nebude robiť problém. Rozpísanie nákladov vychádza predovšetkým z cenovej ponuky a toto rozpísanie nákladov by malo obsahovať nasledujúce náležitosti:

  1. celková suma, ktorá bola dohodnutá za poskytnutie detektívnych služieb,

  2. suma, ktorá bola vyplatená v zálohovej platbe a suma, ktorá má byť doplatená po ukončení detektívnych služieb,

  3. celková suma za PHM za celkové najazdené kilometre + rozpísanie najazdených kilometrov za jednotlivé dni,

  4. suma za parkovné, vstupné, MHD, poštovné a pod.

  5. suma za ubytovanie, 

  6. suma za stravu a rozpis jednotlivých dní.

Z uvedených finančných nákladov od bodu č. 3 po bod č. 6 vyplýva, že sa jedná o náklady ktoré sa pripočítavajú k dohodnutej sume za poskytnutie detektívnych služieb. Tieto náklady detektív dopredu nevie presne určiť resp. ich vie predvídať. Náklady za stravu si vie detektív naplánovať v sume 10eur za deň čo predstavuje dopredu naplánovanú položku. Parkovné, vstupné a MHD sú položky, ktoré sa odvíjajú podľa typu detektívneho prípadu a tým pádom sa môžu a zároveň nemusia vo vyúčtovaní nachádzať. Poštovné je síce nízka položka ale je vždy spojená so zaslaním zmluvy na podpis zákazníkovi  a so zaslaním záverečnej správy o poskytnutí detektívnych služieb zákazníkovi, rozdiely v tejto položke predstavujú centy prinajhoršom pár eur. Suma za ubytovanie sa taktiež dá dopredu predvídať, na základe cien uvedených na weboch s ubytovaním je táto položka s minimálnymi rozdielmi. Najproblematickejšou položkou je vyúčtovanie PHM. Aj napriek tomu, že si detektív dopredu stanoví cenu za 1km jazdy tak sa pomerne často vyskytujú prípady, že táto položka je buď nadhodnotená (v priemere sa hýbe tesne pod 1 euro) alebo detektív nerozpíše počet najazdených kilometrov za jednotlivé dní a výslednú hodnotu najazdených kilometrov si umelo navýši. Zákazník tak nemá žiadny podklad o ktorý by sa mohol oprieť a sám na základe týchto dokladov mohol si prepočítať sumu za PHM. Napríklad pri cene 0,70eur za 1km jazdy to vychádza pri ceste zo Žiliny do Bratislavy a späť (2x 200km) 280eur a to je len cesta na miesto výkonu detektívnej činnosti a späť bez získaných informácií. Je na zákazníkovi či takýto náklad bude akceptovať nakoľko v priemere takáto cesta je v sume 70€. Zamedzeniu predraženiu cesty resp. zvýšenie transparentnosti je možné dosiahnuť tým, že detektív ku každému dňu výkonu detektívnej činnosti bude dokladovať fotografie tachometra služobného vozidla a to za každý jeden deň osobitne. Týmto spôsobom si vie zákazník prepočítať cenu, ktorú zaplatí reálne za vynaložené PHM.  

Príklad:

NÁKLADY A VÝŠKA ODPLATY ZA POSKYTNUTIE DETEKTÍVNEJ SLUŽBY 

Vykonanie predmetných detektívnych služieb bolo spojené s nasledovnými nákladmi a s výškou poskytnutej odmeny:

1.) Výška dohodnutej odplaty za vykonanie detektívnej služby:

a) Dohodnutá odplata = 2100€,

b) prvá časť                   = 1050€,

c) druhá časť                 = 1050€ + náklady zvlášť

Pripočítateľné položky = PHM (0,17€ / 1km), pošta, parkovné, verejná doprava, iné... (pripočítateľné položky sú položky / náklady ktoré sa podľa zmluvy pripočítavajú k dohodnutej sume uvedenej v 1.)a) pričom uvedené položky nepredstavujú vopred dohodnutú sumu ale vyúčtujú sa až po ukončení poskytovania detektívnych služieb).

2.) Náklady:

a) Doprava spolu (0,17€ / km) = 69,80€ (0,17€ / km x 410,6km)

rozpis dopravy: 16.08.2024 / 106,9 km, 17.08.2024 / 153,5 km, 19.08.2024 / 150,2 km.

b) Ubytovanie = 0,

c) Strava / subjekt = 50€,

d) Náklady s technikou = 5,95€ (USB kľúč),

e) Parkovné = 0€,

f) Poštovné = 3€ poštovné za odoslanie zmluvy na podpis + vopred neznáma čiastka za odoslanie spisu.

3.) Zhrnutie:

g) Odmena za detek. služby   = 2100€,

h) Celkové výdavky detektíva = 78,75€,

i) Náklady doplácané               = 78,75€,

j) Celkové doplatenie               = 1128,75€.